12 SEO technika, amivel 2021-re optimalizálhatsz
A következőkben 12 olyan SEO technikát olvashatsz, amivel egy már meglévő webhelyet optimalizálhatsz 2021 kereséseire!
Ha még többet szeretnél megtudni a keresőoptimalizálásról, kattints ide: Mi az a SEO?
1. Keresd meg versenytársaid legjobban teljesítő oldalait
Minél jobban ismered egy versenytársad stratégiáját, annál többet tehetsz saját webhelyedért is. Érdemes tehát kideríteni, hogy milyen technikákat alkalmaznak azok a webhelyek, amelyekkel az előkelő pozíciókért versengsz, és utánajárni annak is persze, hogy miért éppen ezek a technikák váltak be nekik. Mindezen tudás birtokában saját stratégiádat is tökéletesítheted majd.
Az egyik legjobb módszer megkeresni versenytársaid legjobban teljesítő weboldalait, és kideríteni, hogy mi vonz olyan sok organikus forgalmat rájuk. Versenytársaid tartalmainak elemzésével olyan dolgokat fedhet fel, mint a kulcsszó- és tartalmi hiányosságok (mikre rangsorolnak versenytársaid, amire te nem), a hivatkozási hiányosságok, a kulcsszó kannibalizáció, illetve hogy hogyan javíthatnál meglévő tartalmaidon.
Versenytársaid legjobban teljesítő oldalait egy-egy kulcsszóra megtalálhatod egy egyszerű Google kereséssel is, de ha pontosabb és átláthatóbb adatokat szeretnél, akkor egy kifejezetten erre kiélezett eszközre lesz szükséged – ilyen például a SEMrush Organic Research eszköze is.
Az eszköznek csupán meg kell adnod egy URL-t, és az máris megmutatja neked a webhely becsült organikus forgalmát, illetve általános teljesítményét.
A Pages fülre kattintva Traffic (forgalom) szerint rendezve a találatokat láthatod, hogy mely oldalak teljesítenek a legjobban organikus forgalom szempontjából az adott domainen.
Mindez csupán az első lépés a versenytás-elemzésben. Ki is kell derítened, hogy miért teljesítenek olyan jól ezek az oldalak, hogy aztán saját stratégiádat is tökéletesíthesd, és megszerezhesd e forgalom egy részét.
Sokan mondják, hogy a SEO mindig kulcsszókutatással történik, pedig a versenytárs-elemzés ez egy szintén remek kiindulópontot kínálhat stratégiád felfrissítésére. Ez a módszer azért olyan hatékony, mert az oldal egészét figyelembe veszi, nem csak azt, hogy az adott tartalom mely kulcszavakra rangsorol előkelően. Ez a módszer olyan webhelyeket is segít találni, amelyek sajátoddal versengnek, pedig nem is tekintetted őket konkurenciának.
A SEMrush felületén a Competitors (versenytársak) fülön láthatod konkurens domaineket, hogy hány közös kulcsszót célzol meg velük, és hogy durván mekkora forgalmuk van. Ezeket a domaineket innen könnyedén elemezheted a fent leírtak alapján.
2. Javítsd stratégiádat a kulcsszóhiány-elemzéssel
Tartalomstratégiád összeállításakor két fő területre kell koncentrálnod: meglévő tartalmaid optimalizálására, illetve új, optimalizált tartalmak elkészítésére.
Az esetek többségében a meglévő tartalmak optimalizálása a hatékonyabb módszer, elvégre sokkal könnyebb kimutatni egy javítás eredményeit, mint megállapítani, hogy jól teljesít-e egy újonnan készített tartalom. Azonban előbb-utóbb sok webhely eljut arra a pontra, amikor már minden korábbi tartalmát optimalizáltnak tekintheti.
Ekkorra már érdemes lesz erőfeszítéseidet inkább az új tartalmakra összpontosítani. Ez persze logikus, azonban sokan teljesen vakon vágnak neki ennek a feladatnak. Fontos, hogy minden tartalmadnak célja legyen webhelyeden, és hogy ne csak azért gyártsd őket, mert muszáj. Szükséged lesz egy tartalomstratégiára.
Egy tartalomstratégia elkészítése hosszadalmas feladat. Első lépésként például kiderítheted, hogy milyen kulcsszavakra rangsorolnak versenytársaid, amikre te nem. Ezek szinte biztos, hogy olyan kulcsszavak lesznek, amikkel neked is megéri foglalkoznod – csak éppen versenytársaid már elvégezték a kutatás nagy részét neked.
A SEMrush Keyword Gap Tool eszköze pontosan ezt kínálja: add meg saját domainedet, illetve válassz mellé legfeljebb 4 másik domaint. Ez után válaszd ki a nyelvet, majd rá a Compare gombra. Az eszköz felsorolja a különböző kulcsszó-lehetőségeket, de most csak az összehasonlítások táblázata érdekeljen.
Ha megnézed, a táblázat jobb felső sarkában látsz egy sor szűrőt: Shared, Missing, Weak, Strong, stb.
Ezek közül a Missing (hiányzik) szűrőre kattintva jelenítheted meg csak azokat a kulcsszavakat, amelyekre minden versenytársad rangsorol, de te nem. Az Untapped (kihasználatlan) szűrővel azokat a kulcsszavakat láthatod, amikre legalább egy versenytársad rangsorol, de te nem.
Itt vagy Volume (keresési mennyiség) vagy KD%, azaz nehézség szerint érdemes rendezni a találatokat. Ha webhelyed már kiépült, és kellő domain tekintéllyel rendelkezik, akkor keresési mennyiség alapján ajánlott vizsgálni a kulcsszavakat, míg egy új webhelyként a kevésbé nehéz (kisebb KD% értékű) találatok közül érdemes válogatni.
3. Alkalmazz digitális PR-t az erős visszahivatkozásokért
A SEO egyik legfontosabb, mégis legnehezebb részfeladata erős visszahivatkozásokat szerezni a releváns, tekintélyes webhelyekről. Pedig ezekre a linkekre nagy szükséged lesz, ha előkelő pozíciókat szeretnél elérni, elvégre a Google legfontosabb rangsorolási szempontjai közé tartoznak.
A Google saját súgójában (ITT) a következőt javasolja:
„A legegyszerűbben úgy lehet elérni azt, hogy más webhelyek az Ön webhelyére mutató, releváns linkeket hozzanak létre, hogy egyedi, érdekes tartalmat állít elő, amely természetes módon népszerűvé válhat az internetes közösségben. A jó minőségű tartalom kifizetődő: a linkek általában a szerkesztők szándékos, elismerést jelképező szavazatai, tehát minél több hasznos tartalmat készít, annál nagyobb az esély arra, hogy munkáját más is értékesnek találja majd, ezért megosztja olvasóival a webhelyére mutató linket.”
Ha van valami, amivel sok szerkesztőileg elhelyezett visszahivatkozást szerezhetsz minőségi tartalmaidból, akkor az a digitális PR.
Mindehhez olyan tartalmakat kell készítened (és népszerűsítened) a különböző újságíróknak és kiadóknak, amiket azok előszeretettel dolgoznak majd fel és emlegetnek saját cikkeikben is – természetesen egy-egy link társaságában.
Ilyen tartalmak lehetnek például az infografikák, a kutatási eredmények, a különböző eszközök (pl. kalkulátorok), illetve saját szakértői véleményeid.
Mindehhez egy PR szakember gondolkodásmódja, és egy SEO profi szakértelme szükséges. A digitális PR nem arról szól, hogy promóciós anyagokat és sajtóközleményeket küldözhetsz a hírügynökségeknek, hanem arról, hogy hivatkozható eszközöket kínálsz egy outreach stratégia keretei között.
A digitális PR-nak ennél több előnye is van, úgymint:
- Növeli a hivatkozásokon keresztül érkező forgalmat
- Közösségi aktivitást teremt
- Márkatudatosságot erősít
- Akkor helyezi márkádat ideális ügyfeleid elé, amikor azok releváns tartalmakra keresnek rá az interneten
- Konverziókat eredményez
4. Javítsd organikus CTR-edet a PPC-vel
A CTR, azaz az átkattintási arány egy fontos rangsorolási szempont, ezért érdemes optimalizálnod rá. Hogy a kereső felhasználók rákattintanak-e egy találatra, az két fő dologtól függ: a találat címétől, illetve a találat meta leírásától.
Ezeket az elemeket javarészt befolyásolhatod (habár a Google időnként kicseréli a meta leírást a találat egyik releváns részletére, ha azt jobbnak tartja a felhasználó számára). Fontos továbbá észben tartani, hogy a Google speciális találatai és PPC hirdetései lejjebb taszíthatják saját tartalmaidat a találati listán, ami kevesebb átkattintást eredményez majd.
A kérdés persze csak az, hogy milyen címmel és meta leírással érheted el a legtöbb átkattintást. Ezt kétféleképpen letesztelheted.
A hosszabb módszer időnként átírni ezeket az elemeket, és megfigyelni, hogy mely cím-leírás kombináció hozza a legtöbb forgalmat. Ez sajnos meglehetősen sok időt vesz igénybe, és több tényező is befolyásolhatja. A gyorsabb módszer PPC hirdetéseket használni, amikkel rövid időn belül kiderítheted, hogy mely szövegek hatékonyabbak.
Meglehet, hogy egyáltalán nem használsz PPC hirdetéseket, de mégis megérni befektetni egy kisebb összeget csak azért, hogy rögtön letesztelhess néhány különböző cím-leírás kombinációt. Persze a Google PPC hirdetései nem pont úgy épülnek fel, mint az organikus találatok, ezért az adatok nem felelnek majd meg pontosan az organikus értékeknek, de sok hasznos adatot szerezhetsz ezekkel a hirdetésekkel a leghatékonyabb kulcsszavakról és címekről.
Íme két tipp ahhoz, hogy hogyan hozd ki a legtöbbet „teszthirdetéseidből”:
- Ha szeretnéd megtalálni a leghatékonyabb címet, akkor legalább három különböző címvariációval készítesd el hirdetésedet – viszont mindegyiknél hagyd meg ugyan azt a leírást.
- Ha a legjobb leírást szeretnéd megtalálni, akkor fordítva csináld: legyen egy fix címed, de fogalmazz meg három különböző leírást hirdetésvariációidhoz.
Ha sikerül elegendő kattintást szerezned hirdetéseidre, akkor rövid időn belül láthatod majd, hogy melyek a leghatékonyabb címek és leírások, amiket aztán organikus találataid optimalizálására is felhasználhatsz.
5. Szerezd meg versenytársaid nem működő visszahivatkozásait
Mint fentebb olvashattad – és bizonyára te magad is tapasztaltad már – minőségi visszahivatkozásokat szerezni komoly kihívás lehet. Van azonban egy remek kiskapu, méghozzá az úgynevezett „broken link building”, azaz a hibás hivatkozások (újra)építése.
A módszer alapjában arról szól, hogy keresel egy nem működő hivatkozást az interneten (ami például egy 404-es oldalra mutat), készítesz egy tartalmat, amire az a hivatkozás mutathatna, majd felajánlod ezt forrásként a hivatkozó webhely számára. Ez sokat segít a hivatkozó webhelynek, hiszen a link így hasznosabb lesz az olvasói számára, te pedig egy értékes visszahivatkozást kapsz ezzel egy releváns domainről, ami erősíti SEO-dat.
Ezzel egyébként is érdemes foglalkozni, de egy lépéssel tovább is viheted a technikát azzal, hogy kifejezetten azokat a hivatkozásokat próbálod meg kicseréltetni sajátjaidra, amelyek versenytársaid webhelyeire mutatnak. Ez segít olyan linklehetőségeket találni, amelyek jó eséllyel értékesek lehetnek, hiszen eredetileg versenytársaid szerezték meg őket.
Fogd egy versenytársaid domainjét, majd illeszd be a SEMrush Backlink Analytics Tool eszközébe. Válaszd az Indexed Pages (indexelt oldalak) lapot, és jelöld be a pipát a Target URL error mellett (a táblázat felett).
Az eszköz ekkor felsorolja azokat az URL-eket a domainről, amelyek 4XX-es hibakódot jeleznek a böngészőnek. A listát ez után a Domains (domainek) oszlopra kattintva rendezd, hogy láthasd, hány domain hivatkozik az adott oldalra. Azért érdemes ezzel a szemponttal kezdeni, mert minél több egyedi domain hivatkozik egy URL-re, annál valószínűbb, hogy nagy az igény az ilyen jellegű tartalmakra.
Kattints rá az egyik hivatkozásra a listában, hogy megtekinthesd az adott URL részletesebb adatait. A megjelenő nézetben, a Backlinks táblázat tetején válaszd a Follow szűrőt, hiszen csak az olyan hivatkozásokat érdemes megszerezni, amiket follow-ra állítottak a hivatkozó domainek.
Ezeket a webhelyeket érdemes felkeresni, és felajánlani nekik egy saját tartalmat, amire lecserélhetnék meglévő, 404-es oldalra mutató linkjüket.
6. Mutasd meg szakértelmedet kiegészítő tartalmakkal
A Google célja mindig is az volt, hogy a lehető legjobb találatokat jelenítse meg minden kereső felhasználó számára. Mivel az algoritmus rengeteget fejlődött már az évek során, manapság nem elég szimplán kulcsszavakra optimalizálnod, hanem egész témákat kell megcéloznod tartalmaiddal.
Meg kell mutatnod, hogy szakértelmed egész témákra, témakörökre kiterjed, ha a legelőkelőbb pozíciókban szeretnél rangsorolni legfontosabb kulcsszavaiddal. Ehhez kiegészítő tartalmakra lesz szükséged – témacsoportokra.
A témacsoportok lényege, hogy egy konkrét témához kapcsolódó tartalmakat készítesz webhelyedre, majd ezekről mind egy központi, úgynevezett oszloptartalomra, vagy oszlopoldalra hivatkozol. Ezek a tartalmak mind részletesebben kifejtik az adott téma egy-egy részét, és mindegyikük a téma központi, oszlopoldalára mutat. Ezzel a stratégiával long tail kulcsszavakat is megcélozhatsz.
A kiegészítő tartalmak olyan irományok, amelyekkel részletesebb információkat kínálhatsz webhelyeden egy-egy témáról, és ezzel mind a Google-nak, mind pedig a látogatóknak bizonyíthatod szakmai tudásodat az adott területen. Fontos persze észben tartani, hogy ezeket a tartalmakat nem feltétlenül kell saját kutatási eredményeid alapján elkészítened.
Nem szabad megfeledkezned a legújabb trendekről és felkapott témákról sem, és persze bármikor megoszthatod saját véleményeidet is egy-egy kérdésről, akár blogodon, akár közösségi platformjaidon.
A kiegészítő tartalmak fő célja nem az, hogy önmagukban forgalmat vonzzanak webhelyedre, hanem az, hogy belső hivatkozásokkal és témaköri relevanciájukkal erősítsék fő tartalmaid SEO-ját. Persze ehhez igényesen kell elkészítened őket, amitől már saját SEO-juk is erős kell, hogy legyen.
7. Erősítsd meg a második oldalon rangsoroló tartalmaidat belső hivatkozásokkal
Jó eséllyel vannak olyan tartalmaid, amikkel a második találati oldalon jelensz meg bizonyos kulcsszavakra. A belső hivatkozások megfelelő használatával segíthetsz jobb pozíciókba emelni őket.
A hivatkozások kapcsán általában csak a külső linkeket szokás emlegetni. Tény, hogy ezek adják tovább a legtöbb linkértéket (lényegében a PageRanket) az URL-ek között, pedig a linkérték szétosztásához Google a belső hivatkozásokat is figyelembe veszi – amik egy domainen belül kötik össze a tartalmakat egymással. A belső linkek használata valójában egy nagyon fontos és hatékony SEO technika, csak gyakran a visszahivatkozások árnyékába kerül.
A belső hivatkozások továbbá nem csak linkértéket, hanem relevanciára utaló jeleket is továbbítanak az URL-ek között, segítve ezzel a Google-nak értelmezni a tartalmak közötti kapcsolatokat.
Ha szeretnéd kihasználni a belső hivatkozás nyújtotta előnyöket, először is ki kell derítened, hogy mely második oldalon rangsoroló tartalmak alkalmasak erre.
Ehhez írd be saját domainedet a SEMrush Organic Search Tool eszközébe, majd kattints a Positions (elhelyezkedések) fülre. Ekkor megjelenik egy sor szűrő: Positions, Filter by keyword, Volume, SERP features, Advanced filters.
Ezek közül a Positions (elhelyezkedések) szűrőben válaszd a #11-20 opciót, hogy a második találati oldalról jeleníthesd meg a találatokat. Ezeket a tartalmakat érdemes megpróbálni feljebb tornázni a belső hivatkozásokkal. Válassz ki egyet.
Egy másik lapon nyisd meg a Backlink Analytics Tool eszközt, majd add meg saját domainedet és nyisd meg az Indexed Pages (indexelt oldalak) fület. Az itt megjelenő oldalak listáját rendezd Referring domains (hivatkozó domainek) szerint.
Olyan oldalakat kell keresned ezek között, amelyekre több külső domain is hivatkozott (tehát sok linkértékük van), és tartalmilag kapcsolódnak ahhoz a tartalomhoz, amit a második oldalról szeretnél feljebb emelni. Ha találsz egy ilyen oldalt, és arról még nem mutat belső hivatkozás az optimalizálni kívánt tartalomra, akkor helyezz el egy ilyen linket benne valahol, ahol releváns lehet.
8. Optimalizáld az alapvető webes vitals-mutatókat
A Google még az tavasszal bejelentette, hogy 2021-re a Core Web Vitals, azaz az alapvető webes vitals-mutatók is rangsorolási szempontokká válnak majd. Ezek a mutatók a felhasználói élményt mérik majd olyan tényezők alapján, mint a mobilbarát kialakítás, a biztonságos böngészés, a webhely betöltési sebessége, és így tovább.
E szempontokra már bizonyára jó ideje optimalizálod webhelyedet a felhasználói élmény javítása érdekében, de hamarosan kulcsfontosságúnak számítanak majd a SEO-hoz a Google szemében.
Az alapvető webes vitals-mutatók első sorban a webhely sebességét, válaszidejét és stabilitását mérik:
- Első vizuális tartalomválasz (Largest Contentful Paint): Ez méri, hogy mennyi idő alatt töltődik be egy oldal. A cél az, hogy ez gyorsabb legyen 2,5 másodpercnél.
- Első interakciótól számított válaszkésés (First Input Delay): Ennyi időre van szüksége az oldalnak, hogy interaktívvá váljon. Ez ideális esetben 100 milliszekundumnál rövidebb idő kell legyen.
- Elrendezés összmozgása (Cumulative Layout Shift): Ez azt jelenti, hogy mennyit mozognak az oldal elemei, illetve tolják el egymást betöltödés közben. Ez zavarhatja a felhasználót, tehát az ideális érték 0,1.
Az alapvető webes vitals-mutatókat már most megtalálod a Google Search Console felületén.
9. Alakítsd hivatkozásokká márkád említéseit
Időnként előfordulhat, hogy egy cég akkor is megjelenik az online sajtó egyik cikkében, ha nem foglalkozik aktívan a PR-ral. Ha van PR csapatod, aki céged online népszerűsítésével foglalkozik, akkor ezeket a lehetőségeket SEO szempontjából is könnyebben kihasználhatod.
Sok cikkíró sajnos nem hivatkozik webhelyedre cikkében, hanem csupán megemlíti márkád nevét. PR szempontjából ez már pozitívum, elvégre az olvasók mind találkoznak így márkád vagy céged nevével, de SEO szempontjából sokkal többet segítene, ha egy hivatkozás is tartozna ehhez.
De miért van az, hogy a legtöbb cikkíró szimplán csak megemlít egy márkát anélkül, hogy linkelne rá? Az egyik ok az lehet, hogy nincs semmilyen releváns anyag, amire hivatkozhatna az illető – semmi olyan, ami értékesebbé tenné a cikkét az olvasói számára. A másik gyakori ok, hogy egyszerűen nem jutott eszébe linkelni, vagy csak nem törődött vele.
Az ilyen említéseket azonban sok esetben linkekké is átalakíthatod, ha meg tudod győzni a szerkesztőt, hogy a hivatkozás, amit kínálsz, hasznos lehet az olvasók számára. Szóval hogyan zajlik ez?
A SEMrush Brand Monitoring Tool eszköze felsorolja neked azokat a tartalmakat, amikben megjelenik márkád neve. Ez a lista azonban akkor válik igazán hasznossá, ha azokra a tartalmakra szűröd, amik említenek ugyan, de nem hivatkoznak domainedre. Ehhez vizsgáld át domainedet a Brand Monitoring Tool eszközzel, majd a Links to website szűrőben válaszd ki a No link opciót.
Ezen tartalmak szerkesztőit kell felkeresned, hogy hivatkozásokká alakíttathasd ezeket az említéseket. A felsorolt tartalmak hivatkozásait hozzáadhatod a SEMrush Link Building Tool eszközéhez az outreach emailjeid összeállítása végett.
10. Optimalizáld képeidet
Ha mindezidáig nem foglalkoztál képeid optimalizálásával, akkor könnyen lehet, hogy lemaradsz a Google és más keresőmotorok képkeresőjének organikus forgalmáról.
Persze webhelyed alapvető optimalizálása során biztosan odafigyeltél arra, hogy képeidhez ALT címke tartozzon, de ennél azért többet is tehetsz a képi SEO érdekében. Az igazán jól optimalizált képekkel a képkereső találati között is előkelő pozíciókat érhetsz el.
Habár a képek SEO-ja egy nagyobb téma, röviden az alábbi szempontokra kell odafigyelned képeid optimalizálásakor:
bővebben érdekel”.
- Alt címkék
- fájlnevek
- A képek átméretezése a megfelelő méretre
- A fájlméretek optimalizálása
- • Egy képes webhelytérkép feltöltése
- • A képek egy CDN-en való tárolása
Mindenképpen érdemes visszamenőleg optimalizálni képeidet, és ügyelni rá, hogy az újonnan feltöltött képeket már optimalizáltan helyezd el webhelyeden, hogy később ne kelljen plusz időt fordítanod rájuk.
11. Szabadulj meg a káros linkektől
A visszahivatkozások nem csak segíthetik webhelyedet a SEO-ban, hanem akár ronthatnak is rangsorolásodon. Ahogy a Google útmutatójában is olvashatod, a keresőmotor bizonyos hivatkozásokat rosszindulatúaknak ítélhet meg:
„Linkekkel elkövetett csalásnak minősülhet, és így a Google Útmutató webmestereknek című dokumentumában foglaltakat sértheti minden olyan link, amelynek célja a PageRank manipulálása vagy valamely webhely Google Keresésbeli helyezésének befolyásolása. Ide tartozik minden olyan tevékenység, amely a saját webhelyére mutató, vagy az onnan kiinduló linkeket manipulálja.”
Jobb esetben a Google figyelmen kívül hagyja ezeket, rosszabb esetben azonban konkrétan lejjebb is húzhat miattuk a rangsorolásban, tehát a keresőtalálatok között. Ha webhelyedre ilyen „toxikus” hivatkozások mutatnak, akkor érdemes lesz megszabadulnod tőlük.
De miért keletkezhetnek az ilyen káros hivatkozások? Íme néhány példa:
- A linkeket pénz vagy más ellenértékért cserébe helyezték el – tehát vásárolták őket
- Valaki pontos egyezésű horgonyszöveggel hivatkozott webhelyedre
- A hivatkozásokat egy nagyméretű cikkmarketing vagy vendégbejegyzéses kampány részeként helyezték el
- Valaki negatív SEO-t alkalmaz (https://matebalazs.hu/negativ-seo-searchconsole.html) webhelyed ellen, azaz próbálja szándékosan bemocskolni azt a keresőmotorok szemében
- Rossz minőségű gyűjtőwebhelyekről vagy könyvjelző webhelyekről mutatnak hivatkozások webhelyedre
A SEMrush Backlink Audit Tool eszközével könnyedén rátalálhatsz a webhelyedre mutató toxikus hivatkozásokra – azaz a toxic linkekre. Elemezd domainedet az eszköz segítségével, és kapni fogsz egy jelentést arról, hogy mennyire toxikus webhelyed (ezt az Overall Toxicity Score mutatja meg). Az eszköz továbbá három színnel (zöld, sárga, piros) jelzi, hogy mely domainek mennyire hatnak toxikusan, tehát negatívan linkprofilodra.
Érdemes ellenőrizni a toxikusnak vélt vagy gyanús visszahivatkozások domainjeit, és eldönteni, hogy fehérlistára (Whitelist) helyezed-e őket, vagy inkább kizárnád őket linkprofilodból. Ez utóbbihoz fel kell keresned a domain szerkesztőségét, és meg kell kérned őket, hogy szíveskedjenek eltávolítani a rád mutató hivatkozásokat tartalmaikból.