Mi az a magánorvosi marketing?
Attól függően, hogy kit kérdezel, a marketing szónak számos definíciója lehet. Éppen ezért érdemes már az útmutató legelején tisztázni, hogy mit is értünk magánorvosi marketing alatt.
A magánorvosi marketing valójában egy gyűjtőnév minden olyan (online és offline, illetve belső és külső) stratégiai és etikus kommunikációra, amelyek célja egy magánorvosi praxis népszerűsítése, illetve az új páciensek bevonzása.
A magánorvosi marketing során sajátos stílusban kell megszólítanod célközönségedet (ideális pácienseidet), hogy bemutasd nekik kínálatodat, és meggyőzd őket, hogy hozzád érdemes fordulniuk egészségügyi panaszaikkal.
Miért olyan fontos a magánorvosi marketing?
A magánorvosi marketing alkalmazása többféle értelemben is új szintre emelheti praxisodat. Meglehet, hogy szeretnél minél több embernek segíteni egy egészségesebb életmód kialakításában. Egy jól megtervezett és kivitelezett marketingstratégia segít majd, hogy üzeneteid minél nagyobb közönségeket érjenek el, ami jelentős pozitív változásokhoz vezet majd közösségedben.
Ha az üzleti oldalukról közelíted meg a dolgokat, akkor minden bizonnyal egy stabil bevételforrásra is vágysz, ami segít fedezni a praxisod költségeit és befektetéseit. Ha hosszútávon szeretnéd biztosítani mindezt, akkor egy folyamatos páciensfolyamra lesz szükséged, akik a külső körülményektől függetlenül rendszeresen látogatják majd rendelődet.
Egy jó magánorvosi marketing stratégiával egy olyan rendszert alakíthatsz ki, amely még akkor is képes új pácienseket biztosítani praxisod számára, amikor az általad nem befolyásolható tényezők (járványok, válsághelyzetek, emelkedő árak stb.) ellened fordulnak.
A mellett, hogy sokkal több embernek segíthetsz, és több bevételt is elkönyvelhetsz, a magánorvosi marketing további előnyeit is megtapasztalhatod majd, úgymint:
- Közelebbről is megismerheted pácienseidet, az igényeiket, és azokat a problémáikat, amelyekkel hozzád fordulnak
- Fokozott érdeklődést generálhatsz szolgáltatásaid iránt, méghozzá kevesebb erőfeszítéssel
- Jelentős versenyelőnyre tehetsz szert más, a közelben működő egészségügyi szolgáltatókkal szemben
- Egy stabilabb szakértői és gondolatvezetői pozícióba helyezheted magad a célpiacodon belül
- Hitelesebb képet festhetsz praxisodról pácienseid elé, hogy szorosabb kapcsolatokat építhess ki velük
- Pácienseiddel folytatott kommunikációid segítenek majd végigkísérni őket egészségügyi utazásukon, amelyből ők is aktívan kiveszik majd a részüket
- Közvetlenebb, részletesebb visszajelzéseket kaphatsz pácienseidtől, hogy felmérhesd elégedettségüket praxisoddal
- Hűségesebb páciensekre tehetsz szert, akik tovább maradnak majd praxisod mellett
Ezek a változások mindenki számára eltérő mértékben valósulnak majd meg, és nem is lesznek mindig azonnal kimutathatók vagy észrevehetők. A magánorvosi marketing nem olyasmi, ami egyik napról a másikra kínál megoldásokat – sokkal inkább egy hosszútávú stratégiaként kell tekinteni rá, ami évekre megalapozhatja praxisod sikereit.
Szóval mi az első lépés?
A magánorvosi marketing menete
1. Kutatás és elemzés
Nincs is rosszabb annál, mint amikor valaki teljesen „vakon” lát neki a marketingnek. Talán csak azért vágsz bele valamibe, mert azt hiszed, hogy pácienseidnek majd tetszik, vagy mert azt hallottad, hogy valaki már egyszer olvasott olyat, hogy ez meg az bevált másnak.
Lassítsunk. Kezdjük az elején.
Egy sikeres magánorvosi marketing stratégiához mindenekelőtt tisztában kell lenned saját helyzeteddel, és hogy miért csinálod azt, amit csinálsz. Először is meg kell ismerned azt a célközönséget, amit szeretnél elérni marketingüzeneteiddel – azaz azokat a pácienseket, akiket szeretnél bevonzani.
Közönségkutatás
A marketingről kialakult közvélemény ellenére a legsikeresebb egészségügyi és egyéb jellegű cégek idejük nagy részében ügyfeleik igényeivel és vágyaival foglalkoznak, és csak minimális időt fordítanak saját szükségleteikre. Ez az úgynevezett „ügyfélközpontú marketing”, amelyben a marketing-erőfeszítések túlnyomó többsége az ügyfelekre összpontosul.
A magánorvosi marketingre talán te is egy olyan eszközként tekintesz, amellyel saját magadat népszerűsítheted, elmondhatod az embereknek, hogy mit csinálsz, és hogy hogyan igyekszel megoldást találni a problémáikra.
E helyett közelítsd meg a marketinget egy másik irányból, és próbálj meg úgy igazodni pácienseidhez, hogy az ő érdekeiket szolgáld mindennel, amit mondasz és csinálsz.
Ha pedig szeretnéd megérteni célközönséged igényeit, szükségleteit, vágyait és problémáit, akkor pácienseid helyébe kell képzelned magadat. Akár vannak pácienseid, akiket kielemezhetsz, akár egy új praxist szeretnél felfuttatni, tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:
- Kik az ideális pácienseim? Kiket kell megcéloznom?
- Milyen korcsoportba tartoznak? Milyen arányban képviselik magukat közöttük a különböző nemek?
- Hol laknak? Mi a foglalkozásuk? Nagyjából mekkora lehet a jövedelmük?
- Milyen értékeket képviselnek?
- Kik befolyásolják a mindennapjaikat?
- Mik a vágyaik?
- Milyen kihívásokkal találják szembe magukat nap mint nap?
- Mikben segíthetnék nekik ezek közül?
- Miért lehet szükségük arra a szolgáltatásra, amit én kínálok nekik?
- Hogyan keresnek maguknak orvosokat?
- Milyen problémák merülnek fel gyakran a velem történő kommunikációk és egyéb interakciók során?
- Milyen kérdésekkel fordulnak hozzám ezekkel vagy más problémákkal kapcsolatban?
Minél többet tudsz ideális pácienseidről, annál könnyebben állíthatsz össze egy olyan magánorvosi stratégiát, amivel igazán hatékonyan megszólíthatod őket, és amely kiemeli majd praxisodat a versenytársak közül.
Szintén sokat segíthet, ha felvázolod pácienseid utazását. Ehhez egy olyan „térképet” kell készítened, ami a probléma felismerésének pillanatától kezdve egészen márkád aktív támogatásáig végigvezeti pácienseid lépéseit. Ez segít majd eldönteni, hogy az utazás különböző szakaszaimban milyen marketingtaktikákkal biztosíthatod a legjobb páciensélményt számukra.
Az utazás konkrét szakaszai/lépései persze egészségügyi területedtől és praxisod jellegétől is függenek majd, de általában nagyjából így néznek majd ki:
- Tudatossági szakasz: A páciens észreveszi magán, hogy valami baj van, (pl. tüneteket észlel).
- Megfontolási szakasz: A páciens elhatározza, megoldást szeretne találni a problémájára, és elkezd utánanézni a különböző kezelési lehetőségeknek.
- Döntési szakasz: A páciens úgy dönt, hogy te kínálod a legjobb megoldást számára, és felkeres, hogy lefoglaljon egy időpontot.
- Az első alkalom és az azt követő kezelés: A páciens először érkezik meg rendelődbe, ahol lezajlik az első konzultáció vagy azonnal kezdetét is veszi a kezelés egy beavatkozással.
- Megtartási szakasz: A páciens úgy dönt, hogy elégedett a kezelésével, és a későbbiekben is hozzád tér majd vissza, ha több alkalomra/további beavatkozásokra van szükség.
- Megoldás: A páciens problémája megoldódott, és a továbbiakban nincs szüksége egészségügyi szolgáltatásaidra.
- Aktív támogatási fázis: A páciens annyira elégedett volt a munkáddal, hogy másoknak is ajánl téged, ha úgy látja, hogy hasonló segítségre van szükségük.
Függetlenül attól, hogy milyen lépésekből áll saját páciens-útvonalad, az alábbi kérdéseket kell feltenned minden egyes szakasszal kapcsolatban:
- Mire van szüksége a páciensnek ebben a szakaszban? Mit érez?
- Mi aggaszthatja, mitől félhet?
- Mire vágyik, mit szeretne?
- Mi a legjobb és legrosszabb élmény, ami érheti őket ebben a szakaszban?
- Mi akadályozhatja meg őket, hogy továbblépjenek a következő szakaszba?
- Ki vagy mi befolyásolja a döntésüket, hogy továbblépnek-e a következő szakaszba?
Arra kell tehát törekedned, hogy a lehető legjobb élményeket biztosítsd pácienseidnek, függetlenül attól, hogy melyik szakaszban járnak éppen utazásuk során. Ez segít majd előállni azokkal a kommunikációs (és orvosi) stratégiákkal, amelyeknek köszönhetően továbblépnek majd a következő szakaszokba.
Piackutatás
Miután sikerült kiderítened, hogy kik is alkotják pácienseid táborát és milyen szükségleteik vannak, ki kell derítened, hogy mely szükségleteiket elégítik (vagy épp nem elégítik) ki mások azon a környéken, ahol te is praktizálsz. Ez a piackutatás célja.
Ez a kifejezés elsőre kissé összetettnek tűnhet, de nem kell megijedni tőle. Mindenekelőtt képzeld magad egy ideális páciensed helyébe és gondolkodj el rajta, hogy hogyan keresnél magadnak kezelési lehetőségeket a közelben. Már itt nagyon hasznos lesz az a temérdek információ, amit korábban kiderítettél célközönséged tagjairól.
Néhány egyszerű Google-kereséssel vagy a helyi cégjegyzékek böngészésével kiderítheted, hogy milyen más egészségügyi szakemberek dolgoznak a közelben.
Érdemes felkeresni kapcsolataidat is a szakmában, akik ugyan azt a közösséget látják el, mint te is. Kérdezz körbe a helyi háziorvosok és egyéb szakemberek között, és derítsd ki, hogy miket tapasztaltak munkájuk során.
2. A stratégia definiálása
Ha már összeszedted a pácienseiddel és a piaccal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, akkor itt az ideje megalapozni ezekre átfogó magánorvosi marketing stratégiádat.
A marketing egyik legfontosabb tényezője az összefüggőség. Ha marketingedre egy olyan történetként tekintesz, amelyet magadról és praxisodról mesélsz el pácienseidnek, akkor egyértelmű, hogy jól kidolgozott fejezetekre lesz szükséged, mielőtt előadhatnád ezt a történetet. Ha ezek nincsenek a helyükön, akkor a végeredmény egy zavaros összevisszaság lesz, amit pácienseid nehezen (vagy egyáltalán nem) tudnak majd követni.
Első sorban a következő alapvető szempontokkal kell foglalkoznod:
- Cél: Milyen problémákra kínálok megoldást és miért akarom megoldani őket?
- Szolgáltatások: Egész pontosan mit csinálok, hogy megoldjam ezeket a problémákat? Hogy néz ki ennek a folyamata?
- Emberek: Kiket szeretnék megcélozni lehetséges közönségemen belül? Kik az ideális ügyfeleim (pácienseim), akiket ki szeretnék szolgálni? Vannak konkrétabb alkategóriák (buyer personák) a célközönségemen belül? Milyen igényeik, álmaik, félelmeik, vágyaik vannak?
- Hely: Hol kínálom a szolgáltatásaimat? Ez a legtöbb esetben rendelőd (vagy rendelőid) címe lesz, habár az internetnek köszönhetően sok orvos már online konzultációkat is kínál páciensei számára.
- Pozícionálás: Mi különböztet meg engem a hasonló szolgáltatásokat kínáló orvosoktól? Miért választana engem bárki a helyett, hogy valamelyik versenytársamtól kérjen időpontot?
- Érintkezési pontok: Hol tarthatom a kapcsolatot pácienseimmel? Az interneten (webhely, közösségi média, email, online hirdetések stb.), vagy hagyományos csatornákon (TV, rádió, nyomtatott média, személyes konzultációk, helyi rendezvények stb.) keresztül?
- Vizuális design: Hogy mutatnak praxisom vizuális elemei? Ide tartoznak a színek, a betűtípusok, a logó stb.
Akár egy új praxist szeretnél felfuttatni, akár már kiépítetted pozíciódat a közösségben, érdemes megválaszolni ezeket a kérdéseket, és összeírni őket valahová, mert ezek határozzák majd meg magánorvosi marketinged általános menetét. Ami pedig a marketing irányát illeti…
3. A célok kitűzése
A sikerek érdekében konkrét marketingcélokat kell kitűznöd magadnak. Ezek segítenek pontosan meghatározni, hogy milyen irányba kell haladj marketingeddel, és hogy éppen hol tartasz ezen az úton.
Mindehhez tudnod kell, hogy hogyan állsz jelenleg, és hová szeretnél eljutni. Kezdjük az elsővel:
Önelemzés
Ha már ismered ideális pácienseidet, és tudod, hogy mit szeretnél kínálni nekik, akkor ezek az információk rengeteget segítenek majd céljaid kitűzésében.
A marketing világában az önelemzés egy úgynevezett SWOT-analízis keretei között zajlik, ami valójában sokkal egyszerűbb, mint amilyennek elsőre hangzik. A SWOT-analízis célja rávilágítani saját erősségeidre, gyengeségeidre, lehetőségeidre és azokra a veszélyekre, amelyek sikereidet fenyegethetik.
Itt is számos kérdés lesz, amit meg kell válaszolnod a praxisodat befolyásoló belső és külső tényezőkkel kapcsolatban:
Mi az, amiben igazán jó vagyok? Miben kínálok jobbat, többet, mint a versenytársaim? Mit dicsérnek leggyakrabban pácienseim a praxissal vagy a szolgáltatásokkal kapcsolatban? Milyen valódi értékeket kínálok pácienseimnek?
Mik a hiányosságaim? Mi az, amiben nem vagyok elég jó, és amiben versenytársaim leelőznek? Mikre panaszkodnak leggyakrabban pácienseim? Milyen belső tényezők hátráltatják a munkámat?
Milyen változtatások javítanák a praxis általános színvonalát? Milyen piaci réseket tölthetnék be a munkámmal? Milyen kiaknázatlan lehetőségek érhetők el számomra? Milyen közelgő lehetőségekre érdemes odafigyelnem?
Kik a versenytársaim? Van jövője a szolgáltatásaim piacának? Milyen külső tényezők nehezítik vagy nehezíthetik a munkámat? Számíthatok rá, hogy a jövőben emelkednek majd a praxis fenntartásának költségei?
SWOT-analízis |
Belső tényezők |
Erősségek |
Gyengeségek |
Külső tényezők |
Lehetőségek |
Veszélyek |
Célkitűzés
A SWOT-elemzésben azonosított információk, illetve az elérni kívánt növekedés alapján most már könnyű lesz eldönteni, hogy milyen célokat lenne érdemes megcéloznod.
A konkrét célok persze saját praxisodtól és körülményeidtől (belső és külső tényezők) függenek majd, de íme néhány általános cél a magánorvosi marketing világából:
- Összes bevétel gyarapítása
- Összes hasznon gyarapítása
- Több páciens bevonzása
- Több páciens megtartása
- Több páciens megszerzése ajánlásokon keresztül
SMART célok
Ha célkitűzésről van szó, akkor a határ a csillagos ég, azonban van néhány fontos szempont, amelyek segítenek ténylegesen elérhető célokat kijelölni praxisod számára. A SMART keretrendszer lényege, hogy céljaid legyenek:
- Specifikusok: Részletezd aprólékosan céljaidat, hogy pontosan tudd, mit szeretnél elérni.
- Mérhetők: Pontosan nyomon kell tudnod követni, hogy hol jársz éppen a céljaidhoz vezető úton, hiszen csak így fogod tudni, hogy mikor érted el őket.
- Elérhetők: Légy realisztikus, és tűzz ki ténylegesen elérhető célokat.
- Relevánsak: Céljaidnak kapcsolódniuk kell ahhoz a növekedéshez, amit meg szeretnél valósítani (több páciens, több haszon stb.)
- Időhöz kötöttek: Szabj meg minden célodnak egy realisztikus határidőt.
Elegendő célt kell kitűznöd ahhoz, hogy pontosan tudd, mit szeretnél elérni, de ne túl sokat, hogy túlterheld magad a temérdek feladattal, és egyikre se jusson elegendő időd. Első körben jelölj ki magadnak és csapatodnak 3-5 SMART célt a következő 6-12 hónapra, és folyamatosan mérd, hogy hol tartasz éppen a teljesítésükben.
4. A marketingtaktikák kiválasztása
Ha sikerült kitűznöd céljaidat, akkor elkezdheted kiválasztani, hogy milyen eszközökre és taktikákra lesz majd szükséged, hogy elérhesd őket.
Olyan ez, mint amikor darabokban hozol haza egy bútort a boltból. Az összeszereléséhez szerszámokra lesz szükséged, de valószínűleg nem fog kelleni hozzá minden, amit a műhelyben tárolsz.
Hasonlóképpen nem érdemes egyszerre alkalmazni az összes létező marketingtaktikát sem, mert ilyenkor egyikre sem jut majd elengedő időd és erőd – a kudarc tökéletes receptje.
Első körben válassz ki tehát csupán néhány fontosabb marketingtaktikát, amelyek a legtöbbet segíthetnek majd céljaid elérésében, és koncentráld ezekre erőforrásaidat. Miután ezek már jól működnek és úgy érzed, hogy többre is lenne kapacitásod, elkezdheted bővíteni az úgynevezett marketingmixedet.
Íme a magánorvosi marketingben leggyakrabban alkalmazott taktikák, néhány könnyedén átlátható kategóriába sorolva:
Online marketing
Egy online jelenlét kialakítása manapság épp olyan fontos, mint egy tiszta és igényes rendelőben várni pácienseidet vagy egy pozitív hírnevet kialakítani praxisod számára a helyi közösségben.
A helyzet az, hogy az internet kulcsfontosságú szerepet tölt majd be pácienseid döntéshozásában. Ha pedig nem vagy jelen rajta, akkor rengeteg lehetséges ügyfélről maradsz majd le, akik boldogan keresték volna fel rendelődet, ha rátaláltak volna arra a világhálón.
Igen, az online marketing nagyon sűrűnek tűnhet azok számára, akiknek nem ez a szakterületük, de a megfelelő kivitelezéssel (például egy tapasztalt online marketing ügynökség jóvoltából) ez lesz magánorvosi marketing stratégiád legfontosabb eleme.
Az online marketing főbb elemei és eszközei:
- Webhely
- SEO
- Tartalommarketing
- Közösségi média marketing
- PPC hirdetések
- Email marketing
- Online gyűjtőwebhelyek, adatbázisok
- Online hírnévkezelés
Offline marketing
Az offline marketing az elmúlt évtizedek során sokat veszített vonzerőjéből, ami természetesen az internet térhódításának köszönhető. Az online marketingeszközök költséghatékonyabbak, könnyedén méretezhetők, pontosabban követhetők és tűpontosan célozhatók, ráadásul ott érheted el velük pácienseidet, ahol a legtöbb idejüket töltik: az interneten.
Ez persze nem jelenti azt, hogy nincs ráció a hagyományos marketingmódszerekben. Sok sikeres cég alkalmazza ezeket az offline marketingtaktikákat, és miért tennék, ha nem térülne meg?
Ha úgy gondolod, hogy közönséged egy jelentős részét ilyen hagyományos csatornákon keresztül is elérheted, akkor meglehet, hogy érdemes lesz bevetned őket saját stratégiád részeként.
Az offline marketing főbb elemei és eszközei:
- Páciensek és alkalmazottak által megvalósuló szájhagyomány
- TV
- rádió
- nyomtatott média
Public relations
A PR abban különbözik a magánorvosi marketing egyéb kategóriáitól, hogy a páciensek közvetlen bevonzása helyett inkább egy pozitív márkakép és jó hírnév felépítésével foglalkozik.
A PR-nak többféle formája van, amelyek segítenek pozitívan befolyásolni közösséged praxisodról kialakított képét, ráadásul ezek egy része minimális költségekkel jár csupán, és még közösségednek is sokat segíthetsz velük.
A PR főbb formái és eszközei:
- Médiaszereplés és hírekben való megjelenés
- Közösségi rendezvényeken való részvétel
- Helyi/ipari díjak feltüntetése
- Helyi szervezetek támogatása
Kapcsolatépítés az ajánlásokért
Akár külső forrásokon keresztül is szerezhetsz magadnak új pácienseket, méghozzá minimális erőfeszítések árán. Ha például egy elégedett páciensed vagy egy másik szakterülettel foglalkozó orvos ajánlja praxisodat valakinek, akkor az az illető sokkal erősebb megalapozott bizalommal fordul majd hozzád segítségért.
Természetesen mindenki szeretne ilyen egyszerűen új pácienseket szerezni, ezért tenned is kell azért, hogy az emberek elkezdjenek ajánlani téged másoknak. Ki kell valahogyan emelkedned a tömegből, és jó okokat adnod erre.
Ebben segít a kapcsolatépítés. Na persze, az új kapcsolatok és a pozitív hírnév kiépítése rengeteg kemény munkával jár, de miután kialakul egy elégedett páciensekből és más orvosokból álló hálózatod, akkor számos új betegre számíthatsz majd.
A kapcsolatépítés történhet online és offline keretek között is.
A kiválasztott marketingtaktikák alkalmazása
Ha az eddig elhangzottak komoly feladatnak tűnnek, akkor itt érdemes megjegyezni, hogy csupán a jéghegy csúcsáról volt szó a magánorvosi marketinget illetően. Egy szó sem esett a különböző tartalommarketing-taktikákról, egy közösségi média marketing stratégia kialakításáról, a hetekig vagy hónapokig tartó keresőoptimalizálásról, az email kampányok elkészítéséről vagy épp az analitikai eszközök kezeléséről.
Orvosként munkaidőd nagy részében bizonyára praxisoddal szeretnél foglalkozni, hogy pácienseid a lehető legjobb ellátásban részesülhessenek, valahányszor hozzád fordulnak segítségért. Egy egészségügyi szakember sűrű teendői egyszerűen nem teszik lehetővé egy átfogó magánorvosi marketing stratégia kialakítását, kivitelezését és folyamatos tökéletesítését. Ez egy több embert igénylő, teljes munkaidős feladatkör, és egy nap továbbra is 24 órából áll.
Mi tehát a megoldás?
A magánorvosi marketing kiszervezése egy ügynökségnek
A fenti problémákat olvasva bizonyára nem meglepő, hogy számos egészségügyi szakember inkább kiszervezi marketingjét egy olyan ügynökségnek, ami egyrészt évtizedek óta ezzel foglalkozik, másrészt pedig sokkal több időt is képes a marketingre fordítani.
Egyesek külön-külön szervezik ki az egyes marketingfeladatokat (SEO, közösségi média, email marketing stb.) egy-egy szakembernek, ez a módszer azonban több sebből is vérzik. Például egyszerre több együttműködést kell észben tartanod, és az ilyen szakemberek munkája általában nem is lesz szinkronban egymással.
Egy online marketing ügynökség egyszerre alkalmaz többféle marketingspecialistát, akik közösen dolgoznak egy számodra megfelelő magánorvosi marketing stratégia megtervezésén és kivitelezésén.
Na persze, manapság mindenki alapíthat egy céget „XY marketingügynökség” néven. Szóval hogyan ellenőrizheted, hogy kik a hiteles szakemberek? Az első konzultáció során tedd fel nekik a következő kérdéseket, és figyelj oda rá, hogy milyen válaszokat adnak rájuk:
- Milyen marketingformákra specializálódik az ügynökségük?
- Milyen szakmai tapasztalattal rendelkeznek ezeken a területeken?
- Hol sajátították el ezeket a készségeket?
- Összeállítható egy átfogó magánorvosi marketing stratégia a felkínált szolgáltatásokból?
- Milyen marketingtapasztalatokkal rendelkeznek az én orvosi szakterületemen?
- Miben különbözik az én szakterületem marketingje más iparágakétól?
- Milyen sikertörténeteket tudnának felmutatni a korábbi együttműködéseik közül?
- Milyen visszajelzéseket kaptak korábbi ügyfeleiktől?
- Hogyan zajlik majd a kommunikációm az ügynökséggel?
- Milyen költségekre számíthatok?
- Milyen gyakran kapok jelentéseket a marketing menetéről?
- Mi van akkor, ha nem vagyok megelégedve az eredményekkel?
Ami a költségkereteket illeti, fontos megjegyezni, hogy minden ügynökség más szempontok alapján vagy más szerezettel árazza a szolgáltatásait. Egyesek például óradíjban állapítják meg a szolgáltatások árát, míg mások havidíjat számláznak. Léteznek olyan ügynökségek is, amelyek előre megszabják a projekt teljes árát, amelyet aztán előre megbeszélt részletekben fizet ki az ügyfél.
Egy ügynökség általában magasabb árakat kér el az együttműködésért, mint két-három különálló szabadúszó, de hosszabb távra is tervezhetsz velük, és jóval több koncentrált szaktudáshoz is férhetsz hozzá rajtuk keresztül. Érdemes több helyről is árajánlatot kérni, és mérlegelni, hogy ki mennyiért mit kínál magánpraxisod számára.
Az árak láttán továbbá mindig jusson eszedbe, hogy nem csak a profi munkavégzésért fizetsz, hanem azért is, hogy ezekkel a marketingfeladatok miatt ne a te fejed fájjon. Eleinte nagy befektetésnek tűnhet egy egész ügynökséget felbérelni egy magánpraxis marketingjére, de gondolj bele, hogy hosszútávon hány új pácienst szereznek majd számodra.