Az orvosi marketing nem a termékedről szól, hanem az eredményeidről. Megmutatjuk, miért kell máshogy gondolkodnod, ha orvosként

Miért más az orvosoknak szóló marketing, mint bármely más iparágban?

Marketingre leginkább termékeket áruló cégeknek van szükségük – gondolnánk. De mi van akkor, ha nem egy terméket, hanem egy gyógyító folyamatot kínálsz? Az orvosoknak szóló marketing nem arról szól, hogy milyen jó vagy a szakmádban, hanem arról, hogy milyen eredményeket érsz el a pácienseidnél. És ez nemcsak más kommunikációt, hanem teljesen más gondolkodásmódot is igényel. Ebben a cikkben megmutatjuk, miért működik másképp az orvosi marketing, és hogyan építheted fel hitelesen és hatékonyan – akár offline, akár online.

 
Miért van szükség marketingre az orvosoknak?

Miért is működik másképp az orvosi marketing?

Egy átlagos vállalkozás marketingje a termékről szól. Azt próbálja megmutatni, hogy az adott termék miért jobb a versenytársakénál, milyen előnyöket kínál, és miért éri meg megvásárolni.

De ha orvos vagy, nincs kézzelfogható terméked. Nem az a cél, hogy eladd magad mint személyt, hanem hogy megmutasd: a munkád eredménye valódi javulást hoz a páciensek életébe. Itt nem a szolgáltatásod áll a fókuszban, hanem az, amit elérsz vele.

Ráadásul ez szakmánként is eltér. Egy fogorvos könnyen megmutatja a „kezelés előtte–utána” képeket. Egy bőrgyógyász is. De mit tehet egy idegsebész? Egy belgyógyász? Az orvosi marketingnél nincs egyetlen működő séma – mindent a szakterülethez, a közönséghez és a környezethez kell igazítani.

Miért van egyáltalán szükség marketingre az orvosoknak?

Persze, mondhatnánk, hogy több beteg = több bevétel. De ez nem minden. Nézzünk pár konkrét okot, ami ma már sokkal fontosabb, mint korábban:

1. Ki kell tűnni a versenyből

Hiába van orvoshiány országos szinten, sok városban, főleg a nagyvárosokban szakrendelések tucatjai versenyeznek ugyanazokért a páciensekért. Egy jó marketing nemcsak több embert hoz be, hanem segít megkülönböztetni a rendelődet a többiektől.

2. A betegek ma már előre tájékozódnak

Nem újdonság, hogy a páciensek előre „diagnosztizálják” magukat Google, fórumok és Facebook-csoportok segítségével. Marketinged egyik fő célja lehet, hogy oktatással és tiszta információval irányt adj, még mielőtt a beteg belépne a rendelőbe.

3. Stabil növekedéshez új betegek kellenek

Akár egy jól működő praxisod van, akár épp új helyre költöztél, marketing nélkül sokkal lassabban indul be a forgalom. Egyes betegségeket egyszer kell kezelni – ha nincs folyamatos utánpótlás, üres lesz a váró.

4. A meglévő pácienseket is meg kell tartani

A legtöbb orvos csak az új páciensekre koncentrál, pedig a régiek könnyen elpártolnak, ha nem érzik, hogy törődsz velük. Hírlevelek, kontrollra emlékeztetők, figyelmes kapcsolattartás – ezek mind részei egy jó marketingnek.

5. A bizalom épül, ha gyakran látják a neved

Egy ismeretlen, kiváló orvost nehezebben választanak, mint egy középszerűt, akinek a nevét már hallották ötször. Az emberek ismétlések alapján azonosítanak „szakértelmet” – ez pszichológia, nem marketinges trükk. A láthatóság = bizalom.

Hogyan néz ki az orvosi marketing a gyakorlatban?

Ahogy bármely iparágban, az Orvosi marketing is lehet offline vagy online – a leghatékonyabb az, ha a kettőt ötvözöd.

Offline marketing orvosoknak – még mindig működik

1. Nyomtatott anyagok

Igen, a digitális világban is van helye a hagyományos szórólapoknak, névjegyeknek, betegedukációs kiadványoknak. A jól megtervezett papíralapú anyagok fizikai emlékeztetők, amiket haza is visznek a betegek.
 

2. Közösségi jelenlét

Egészségnap, szűrési program, előadás egy helyi iskolában vagy nyugdíjas klubban – ezek nemcsak PR-értékűek, hanem személyes kapcsolatot is teremtenek. Olyan embereket érhetsz el, akik az internetet alig használják, de személyesen meggyőzhetők.
 

3. Orvosi kapcsolati háló

Egy szakorvos számára az egyik legfontosabb csatorna a beutaló. A háziorvosokkal, más szakorvosokkal való kapcsolatépítés több beteget hozhat, mint egy Facebook-kampány. Hívd meg őket egy bemutatkozó kávéra, mutasd meg, miben vagy erős – és viszonozd is a bizalmat.

Online marketing orvosként – ha nem vagy jelen, nem létezel

1. Weboldal – de ne csak legyen, hanem működjön is

A weboldalad legyen olyan, mint egy digitális rendelő. Legyen rajta időpontfoglalás, elérhetőség, árak (igen, ez ma már alap), hiteles bemutatkozás, betegvélemények. És ne felejtsd el mobilra optimalizálni! Ma már az emberek többsége mobilról keres rá, kihez forduljon.

2. Keresőoptimalizálás (SEO)

Hiába jó a weboldalad, ha nem találnak meg. A legtöbben nem úgy keresnek, hogy „dr. Kovács András ortopéd szakorvos”, hanem úgy, hogy: „fáj a térdem lépcsőzéskor”. Ha ilyen kérdésekre válaszolsz a weboldaladon vagy blogodon, akkor fog előbb megjelenni a neved a Google-ben.

3. Közösségi média jelenlét

Egy jól karbantartott Facebook- vagy Instagram-oldal ma már nem extra, hanem elvárás. Nem kell napi kontentet gyártani, de hetente egyszer-kétszer megosztani egy edukatív vagy személyesebb posztot már elég, hogy jelen legyél a páciensek gondolataiban.
Ha a szakterületed látványosabb (pl. fogászat, bőrgyógyászat), akkor még jobban működik a vizuális kontent.

4. E-mail marketing – több, mint spam

Ne hírlevelekben gondolkodj, hanem gondoskodásban. Egy jó e-mail emlékeztet, hasznos tanácsot ad, következő kontrollt ajánl – nem nyomul.
A kulcs: ne mindenkinek ugyanazt küldd. Legyen személyre szabott: mást írj annak, aki először jön, mást annak, aki kontrollra vár, és mást annak, akinek már járt nálad.

Zárás – nincs egyetlen tuti recept

Az Orvosi marketing nem univerzális. Másként kell kommunikálnia egy háziorvosnak, mint egy sebésznek. Másként épít praxist az, aki most kezd, mint az, aki új városba költözött.

A lényeg: tudd, mit akarsz elérni, és kinek akarsz szólni. Ezt követően tudsz olyan stratégiát építeni, ami valóban működik – nemcsak a statisztikákban, hanem a rendelőd ajtaján belépő emberekben is.

 
További bejegyzések