Miért olyan hasznos az egészségügyi marketing?
Mi kell ahhoz, hogy egy magánorvosi praxis, egy magánklinika, vagy egy gyógyszeripari válllat több ügfyelet szerezzen? Ez az egészségügyi marketing feladata! Mutatjuk, mit tesz ezért!
Miért olyan hasznos az egészségügyi marketing?
Az orvosok felfedezésének folyamata gyökeresen megváltozott az előző két évtized során, ami természetesen az internetnek köszönhető. Főleg az utóbbi néhány esztendőben a világháló egy fontos egészségügyi információforrássá vált a hétköznapi páciensek számára.
Manapság olyan tényezők befolyásolják az orvosválasztást, hogy melyik szakember érhető el az interneten, milyen könnyedén lehet náluk időpontot foglalni, milyen véleményeket írnak róluk a Google-on vagy a Facebookon, és így tovább.
Egy részletes egészségügyi marketing stratégia nélkülözhetetlen az egészségügyi entitások (orvosok, klinikák, kórházak stb.) számára, hiszen az interneten óriási verseny zajlik a páciensek figyelméért. A marketing segít új ügyfeleket szerezni, megtartani a meglévő pácienseket, illetve általánosságban frissnek maradni a közösség tudatában.
Ha szeretnéd egészségügyi vállalkozásod marketing kommunikációját egy, az egészségügyi marketingben jártas csapatara bízni, nem akarsz kísérletezni, biztosra mész, kérd ajánlatunkat itt!
Szóval mi az az egészségügyi marketing és hogyan segítheti az orvosok, klinikák és egészségügyi szervezetek munkáját? Az alábbiakban erről lesz szó.
Mi az az egészségügyi marketing?
Az egészségügyi marketing az egészségügyi információk létrehozása, kommunikációja, célja pedig általában új ügyfelek vagy páciensek bevonzása. Az egészségügyi marketing nem csak marketingből áll, hanem fontos részét képezi a kommunikáció, az egészségügyi elemzések, illetve a páciensek kezelése is.
Egy összetett tudományág ez, amely a különféle üzletszerzési technikákat orvosi szaktudással párosítja.
A marketing a modern egészségügy nélkülözhetetlen része, hiszen a magánorvosoknak és -klinikáknak lényegében ugyan olyan igényeik vannak, mint bármilyen más vállalkozásnak vagy cégnek:
- A márkaismertség megerősítése a szaktudás bizonyításával.
- Új érdeklődők bevonzása kitervelt marketingstratégiákkal.
- Az ügyfélszerzési folyamat fellendítése.
- A megfelelő információk biztosítása a helyileg keresők számára (a megfelelő időben).
- A meglévő és lehetséges páciensek aktivitásra ösztönzése a társadalmi bizonyíték érdekében.
De hogyan segít mindebben az egészségügyi marketing? Milyen előnyöket kínálnak a különböző marketingtechnikák egy egészségügyi szervezet, egy klinika vagy egy orvos számára? Az alábbiakban ezekről olvashatsz bővebben.
Az egészségügyi marketing előnyei
A marketing minden cég számára nélkülözhetetlen a sikeres üzletszerzéshez. Ez alól az egészségügy sem kivétel, sokan mégsem használják ki marketinglehetőségeiket ezen a területen. Lássuk, hogy mi mindenről maradnak le ezzel.
1. A szaktudás bemutatása és a bizalom megalapozása
A tartalommarketing segítségével egy egész szakmai tudástárt hozhatsz létre az interneten. A tartalommarketing lényegében különféle tartalmak (képek, videók, blogbejegyzések, közösségi médiás bejegyzések, cikkek stb.) megtervezését, elkészítését és terjesztését jelenti.
Az efféle tartalmakat gyakran használják új termékek vagy szolgáltatások népszerűsítésére, mégsem számítanak hirdetéseknek vagy reklámoknak. A releváns, hasznos és szakmailag pontos információk értékükből adódóan segítenek népszerűbbé tenni egészségügyi márkádat, és szakmai tekintélyként pozícionálni azt az adott egészségügyi területen.
Ha jól csinálod, a tartalommarketing akár új ügyfeleket/pácienseket is segíthet szerezni márkád számára, hiszen a demonstrált szaktudással elnyerheted célközönséged megelőlegezett bizalmát.
2. A márkaismertség megerősítése
Akárcsak más cégek, úgy az egészségügyi entitások is a márkaismertségre hagyatkoznak, hogy minél több ügyfelet szerezhessenek maguknak. Mindenki a Google-t haználja online keresésre, és mindenkinek megvan a kedvenc TV csatornája is – ugyan ilyen pozícióba szeretnének kerülni az egészségügyi cégek is ügyfeleik szemében.
A koordinált márkakommunikáció segít kiemelni márkádat a versenytársak közül, és rávilágítani arra, hogy mi teszi egyedivé. Mindehhez egy webhelyre és néhány közösségi médiás profilra mindenképpen szükséged lesz, hiszen ezek segítenek kiépíteni és megszilárdítani online jelenlétedet.
3. Hírnévkezelés
Mind az online, mind az offline hírnévkezelés alapvető feladat egy egészségügyi vállalat számára. A rossz sajtó és a negatív értékelések megváltoztathatják a páciensek márkádról alkotott véleményét. Ez értelemszerűen kevesebb új pácienst jelent majd.
Ezért olyan fontos, hogy odafigyelj a márkáddal kapcsolatban megfogalmazott online visszajelzésekre, és professzionális stílusban reagálj minden panaszra és elégedetlen hozzászólásra.
4. Digitális egészségügy
A digitális forradalom az egészségügyet is utolérte, aminek köszönhetően manapság már egészen máshogy zajlik a páciensek vizsgálata, megfigyelése, kezelése, illetve az orvosokkal történő kommunikációja is.
Még az idősebb korosztály képviselői is egyre szívesebben próbálják ki azokat a technológiákat, amelyek hozzáférhetőbbé teszik számukra az egészségügyet. Az egészségügyi alkalmazások és a telemedicina mind fontos eszközöknek a digitális egészségügyi marketingesek számára, mert nem csak kényelmesebbé teszik az egészségügy szolgáltatását, hanem a piaci jelenlét megszilárdításához is hozzájárulnak.
Az egészségügyi marketing taktikái
Egyes becslések szerint 5-ből 4 felhasználó keres rá egészségügyi információkra vagy szolgáltatókra az interneten. A Google továbbá több, mint egymilliárd egészségügyi jellegű kérdést válaszol meg napi szinten – ez a keresések 7%-át teszi ki.
A kérdések lehetnek tünetekkel, egészségi állapotokkal, gyógyszerekkel, biztosítókkal kapcsolatosak, és így tovább. Az online rendelkezésre álló egészségügyi információk tömkelege azt jelenti, hogy az egészségügyi szolgáltatóknak nem csak más helyi praxisokkal vagy klinikákkal kell versenyezniük, hanem a többi egészségügyi információkat kínáló webhellyel is.
A közösségi média szintén az egészségügyi marketing fontos részévé vált. A praktizáló orvosok egy érdeklődő, aktív közösséget építhetnek ki személyes márkájuk köré, akiknek egyszerre oktathatják egészségesebb életmódra követőiket, illetve népszerűsíthetik nekik saját kínálatukat is.
1. Összefüggő egészségügyi branding
Az egészségügyi szolgáltatók számára komoly kihívást jelenthet egyediként pozícionálni magukat online közönségük szemében. Az összefüggő branding segít egy egyedi márkaidentitást kialakítani, amivel egyszerre nagyobb közönségeket is lehet elérni. Az emberek könnyebben megjegyzik és felismerik majd egyedi ajánlatodat, ha márkáddal tudják asszociálni azt.
2. A páciensélmény tökéletesítése
Egy webhely nem sokat ér a páciensek szemében, ha nehezen navigálható és nem eléggé intuitív a használata. Mindez gyenge páciensélményt eredményez.
Egy kifinomultabb páciensélmény kialakításához törekedni kell a külső és a funkcionalitás megfelelő egyensúlyára, és egy olyan webhelyet kialakítani, ami könnyedén használható, és összeszedetten prezentálja a leg fontosabb információkat.
3. Mobilbarát jelleg kialakítása
A Google már évek óta előbb indexeli egy webhely mobilos verzióját, mint az asztalit. Egy reszponzív, mobil-első webhely manapság nélkülözhetetlen ahhoz, hogy megfelelő páciensélményt nyújthass látogatóid számára, és hogy a keresőtalálatok között is jól teljesíts tartalmaiddal.
4. Keresőoptimalizálás
A keresőmotorok (pl. a Google Kereső) az online forgalom fő forrásai a legtöbb egészségügyi webhely számára, ami heves versenyt idézett elő a legelőkelőbb találati pozíciókért. Az egészségügyi SEO (keresőoptimalizálás) célja, hogy webhelyed minél magasabb pozíciókban jelenjen meg a páciensek releváns kereséseire, és ezzel a lehető legtöbb figyelmet és forgalmat szerezze meg.
5. Online hirdetések
A PPC (kattintásonként fizetett) reklámok az online hirdetések legköltséghatékonyabb formái közé tartoznak. A PPC segítségével határozott szándékú, érdeklődő pácienseket érhetsz el ajánlataiddal. A keresőmarketing szintén egy hatékony hirdetései forma, amelynek segítségével a többi keresőtalálat felett jelenhetsz meg releváns ajánlataiddal a felhasználók előtt.
6. Közösségi média marketing
A közösségi média rendkívül hasznos marketingplatformokat kínál, amelyeken keresztül az egészségügyi entitások felvehetik a kapcsolatot meglévő és leendő pácienseikkel, népszerűsíthetik termékeiket és szolgáltatásaikat, megoszthatják a legfontosabb híreket és így tovább.
A közösségi média végezhető teljesen ingyenes módszerekkel, ami már önmagában egy kommunikációs csatornát nyit közted és pácienseid között, illetve lehetővé teszi egy közösség kialakítását. Ha azonban hajlandó vagy költségvetésed egy részét a közösségi hirdetésekre fordítani, akkor hozhatod ki igazán a legtöbbet ezekből a platformokból.
7. Vélemények és beszámolók összegyűjtése
A vélemények, beszámolók, videós értékelések és egyéb formákban megosztott társadalmi bizonyítékok nagyban befolyásolják az emberek vásárlói döntését. Egy aktív véleményszerző stratégiával nem csak értékes visszajelzésekre tehetsz szert, hanem tartalmakká is átalakíthatod ezeket, amikkel aztán szaktudásodat és pácienseid elégedettségét igazolhatod webhelyeden, a közösségi médián és egyéb felületeken is.
8. A visszajelzések kezelése
Ha lehetőséget kínálsz pácienseidnek a közvetlen visszajelzésre, akkor ezzel elkerülheted, hogy negatív véleményeket írjanak egészségügyi márkádról a különböző nyilvános platformokon. Figyelj oda pácienseidre és foglalkozz a problémáikkal, illetve tájékoztasd és oktasd őket a szükséges információkkal.
Ha nyitott vagy a visszajelzésekre és azt mutatod, hogy hajlandó vagy javítani szolgáltatásodon ezek alapján, akkor ezzel megakadályozhatod, hogy a kevésbé elégedett pácienseid nyilvánosan is leértékeljék márkádat.
9. Hagyományos média
Számos egészségügyi szolgáltató tért át exkluzívan a digitális marketingformákra, és habár ezek valóban kedvezően megtérülő, hatékony taktikákat kínálnak, a hagyományos marketing eszközeit sem feltétlenül szabad végleg elfelejteni.
A televízió, a rádió és a nyomtatott média továbbra is életképes marketingformák lehetnek azon egészségügyi szolgáltatók számára, amelyek ügyfeleit főleg ezeken a csatornákon keresztül lehet elérni.
10. Ajánlások
Az orvosoktól érkező ajánlások a páciensszerzés fontos forrásai lehetnek, sokan mégsem élnek ezekkel a lehetőségekkel. Vedd fel a kapcsolatokat más orvosokkal, és próbálj egy kölcsönösen előnyös megegyezésre jutni velük. Egy szájsebész például remek partnere lehet egy esztétikai fogorvosnak, hiszen egymáshoz irányíthatják azokat a pácienseket, akinek speciális kezelésre van szükségük.
11. Törődés az aktuális és volt páciensekkel
Ha szeretnél bekerülni közösséged kegyeibe, akkor foglalkozz rendszeresen meglévő és volt pácienseiddel is. Küldj nekik utánkövető emaileket, hívd fel őket, hogy hogy vannak, vagy érdeklődj róluk hagyományos postai úton. Ne feledd: egy meglévő kapcsolatot sokkal könnyebb fenntartani, mint egy teljesen újat kiépíteni.