A legfontosabb egészségügyi marketing stratégiák – II. rész
Korábbi cikkünkben kifejtettük, hogy miért van szüksége minden egészségügyi szolgáltatónak és szervezetnek speciális marketingstratégiákra, illetve felsoroltuk az egészségügyi marketing legfontosabb résztvevőit is. Javasoljuk tehát, hogy először előzőt cikkünket olvasd el, majd folytasd ezzel.
Mai cikkünkben az egészségügyi marketing legfontosabb csatornáit ismertetjük, illetve kitérünk az egészségügyi marketing etikai kérdéseire is. Végül néhány példát is mutatunk a hatékony stratégiák kivitelezésére.
Az egészségügyi marketing legfontosabb csatornái
Közösségi média
Mind az orvosok, mind pedig az egészségügyi szervezetek (klinikák, kórházak) számára is fontos egy közösségi jelenlét fenntartása, hogy a páciensek személyesebben is megismerhessék ellátóikat és azok céges kultúráját.
A közösségi média marketing remekül passzol a tartalommarketing mellé, hiszen a legújabb tartalmakat (legyenek azok képek, videók vagy épp cikkek) a legtöbb közösségi platformon meg lehet osztani a követőkkel.
Ha van kapacitásod rá, készíts profilt egészségügyi szervezeted vagy magánpraxisod számára a Facebookon, az Instagramon és a Twitteren is. Ha úgy véled, hogy nem lesz elég emberi erőforrásod mindhárom platform vezetésére, akkor derítsd ki, hogy pácienseid melyeket használják a legsűrűbben, és koncentrálj csak azokra (ez általában a Facebook).
Telefonszámod, címed és webhelyed hivatkozása minden közösségi profilodon látható kell legyen, hogy a páciensek tudják, hogyan vehetik fel veled a kapcsolatot.
Ne feledd továbbá, hogy a közösségi média egy közösségi kiépítéséről szól. Egy hatékony közösségi média marketing stratégia kiépítéséhet felhasználhatsz képeket, videókat, külső hivatkozásokat, natív posztokat, hirdetéseket és (a legtöbb platformon) élő közvetítéseket is. Törekedj arra, hogy minden közösségi bejegyzéseddel valamilyen releváns értéket kínálj követőid számára!
A marketingfunkciók eléréséhez valamilyen üzleti profilra vagy oldalra lesz szükséged az adott platformokon. Ezeket általában ingyenes elkészíteni, és olyan hasznos felületeket kínálnak, mint az analitika és a fizetett hirdetések.
Mindig figyelj oda az analitikai adatokra, és kövesd figyelemmel, hogy mely tartalmaid teljesítenek jól (melyek népszerűek) és melyek kevésbé. Ez alapján állítsd össze tartalmaidat a jövőben is, illetve használd fel ezt a tudást hirdetéseid célzására.
Fizetett hirdetések
A fizetett hirdetések segítségével ideális pácienseid figyelmét hívhatod fel szervezetedre, amikor éppen valami releváns egészségügyi téma után kutatnak az interneten. Minden percben több ezer egészségügyi célú keresés zajlik a Google felületén.
Nem meglepő módon számos egészségügyi szervezet is verseng a felhasználók figyelméért, a fizetett hirdetések azonban kiemelt pozíciókba emelik saját webhelyed tartalmait, így sokkal többen figyelhetnek fel rájuk.
Mivel az ilyen jellegű keresések túlnyomó többsége a Google-on zajlik, a Google Ads hirdetési platformon keresztül kell elkészítened ezeket az internetes reklámokat. Habár ez egy hosszabb folyamat, nagyon nagy vonalakban a következő lépésekre kell számítanod:
- Döntsd el, hogy mi lesz kampányod célja. Talán több időpontfoglalást szeretnél, vagy szimplán azt szeretnéd, hogy többen megismerjék a nevedet?
- Állítsd be, hogy kiknek, mikor és hol szeretnéd, hogy a Google megjelenítse hirdetéseidet. Helyi egészségügyi szolgáltatóként például valószínűleg csak a közvetlen környékedről igyekszel pácienseket szerezni, nem pedig külföldről, vagy az ország túlsó végéről.
- Készítsd el hirdetésed tartalmát. A hirdetés típusától függően képet vagy videót is mellékelhetsz hozzá, hogy feltűnőbbé és beszédesebbé tehesd azt a kereső felhasználók számára.
A fizetett hirdetéseket bevetheted más platformokon is, például a YouTube-on (szintén a Google Ads-en keresztül) vagy a Facebookon, az Instagramon és így tovább. Mindez attól függ majd, hogy hol találkozhat legtöbb ideális páciensed ezekkel a reklámokkal.
A legtöbb fizetett hirdetési platform továbbá lehetővé teszi a költségkeret korlátozását is, hogy biztosan ne költhess többet az erre szánt összegnél.
Tartalommarketing
Egészségügyi webhelyedre tartalmakat kell publikálnod. Ennek két fő oka van:
- Hogy webhelyed megjelenhessen azon felhasználók számára, akik releváns egészségügyi témákra keresnek rá a Google-on.
- Hogy hasznos, értékes információkat kínálj pácienseid számára.
Mindkét pont nagyon fontos. Először is, az emberek hozzászoktak, hogy az első 1-3 keresési találat között megtalálják azt, amire kíváncsiak, így általában ezek a találatok kapják a legtöbb forgalmat. Másodszor, ha az emberek látják, hogy hasznos tudnivalókat osztasz meg velük webhelyeden, akkor tudni fogják, hogy értesz a szakmádhoz, és bizalommal fordulnak majd hozzád egészségügyi problémáikkal.
Egy hatékony egészségügyi tartalommarketing stratégia kialakításának lépései a következők:
Először is, ki kell jelölnöd tartalommarketing stratégiád célját. Ha például pácienseid gyakran fordulnak hozzád ugyan azokkal a kérdésekkel, akkor egy cikkben részletes válaszokat adhatsz ezekre, vagy akár egy cikksorozatot is készíthetsz egy-egy kérdést megválaszolva.
Ez után fel kell kutatnod azokat a kulcsszavakat, amelyekre pácienseid rákeresnek, amikor orvosi segítségre vagy bármilyen egészségügyi információra van szükségük. Ezek a kulcsszavak segítenek majd, hogy rátaláljanak praxisodra vagy klinikádra az interneten.
Ha például valaki azt írja be, hogy „fogorvos a közelben” akkor a Google az adott településen található legközelebbi fogorvosokat sorolja majd fel a páciensnek – ehhez helyi kulcsszavakat kell használnod. Hasonlóképpen, ha valaki az „anyajegyek vizsgálata” kifejezésre keres rá, akkor a megfelelő kulcsszavaknak köszönhetően a te bőrgyógyászati klinikád is megjelenhet neki.
A kulcsszavak felkutatásához különféle ingyenes és fizetős eszközöket is használhatsz. Ne felejtsd el időnként frissíteni kulcsszólistádat, hogy új tartalmaiddal az épp releváns kifejezéseket célozhasd meg.
Ez után készítsd el tartalmaidat a kitűzött célok és a kiválasztott kulcsszavak szerint. Minden tartalmadnak saját célja is kell legyen, például klinikád vagy praxisod bemutatása, egy új beavatkozás ismertetése, vagy éppen egy útmutató ahhoz, hogy milyen egyszerű online időpontot foglalni webhelyeden.
Mobilbarát gondolkodásmód
Manapság minden valamirevaló digitális marketing stratégia mobilra is optimalizált, és ez hatványozottan vonatkozik az egészségügyre. Kulcsfontosságú, hogy a páciensek mobileszközeikről is könnyedén rátalálhassanak a legfontosabb egészségügyi információkra, termékekre, illetve hogy zökkenőmentesen időpontot foglalhassanak webhelyeden és használhassák telemedicina szolgáltatásaidat.
Manapság minden webhelynek mobil-első felépítésre van szüksége, ehhez pedig az alábbi taktikákat és módszereket érdemes alkalmazni:
Ellenőrizd webtárhelyedet
Egyes webtárhely-szolgáltatók jobb sebességet kínálnak, mint mások. Nézz utána, hogy melyek kínálnak stabil szolgáltatást és korszerű eszközöket.
Kérd webtervező segítségét
Ha webhelyeden nehéz navigálni egy asztali böngészőben, akkor mobileszközön még nagyobb kihívást jelent majd. Egy jó webtervező segíthet akadálymentesíteni webhelyed használatát, hogy a látogatók könnyedén és gyorsan rátaláljanak arra, amit keresnek.
Teszteld webhelyedet
Számos online eszköz kínál ingyenes webhelyelemzést. Ezek a tesztek segítenek majd megállapítani, hogy webhelyed mobilbarát-e, és hogy milyen javításokra szorul, ha hiányosságai vannak. A Google mobilbarát tesztje is ilyen.
Videós vélemények
A páciensekkel készített videós vélemények segíthetnek meggyőzni a bizonytalan érdeklődőket arról, hogy miért érdemes a te praxisodat vagy klinikádat választaniuk. Egy kutatásból kiderült, hogy a páciensek 71%-a első lépésként az online véleményeknek néz utána, mielőtt egészségügyi szolgáltatót választana magának.
A videós vélemények a leghitelesebb közösségi bizonyítékokként szolgálhatnak egy orvos, vagy klinika színvonaláról. A legtöbb ember számára egy elégedett páciens szavai sokkal hihetőbbek, mint bármi, amit egy orvos mond magáról.
Készíts tehát rövid videós interjúkat pácienseiddel, természetesen csak akkor, ha írásos engedélyt adnak az ilyen anyagok felhasználásáról.
Az egészségügyi marketing etikai kérdései
Az egészségügyi dolgozók nem csak pácienseikért felelnek, hanem azok érzékeny, személyes adataiért is. Az páciensadatok kezelésére vonatkozó szigorú szabályok természetesen az egészségügyi marketingesekre is kiterjednek.
Fontos továbbá az őszinte, ésszerű kommunikáció is. Egy ízetlen, helytelenól megfogalmazott üzenet rendkívül káros lehet egy egészségügyi szervezet hírnevére.
Az egészségügyi marketingre négy fő etikai probléma jellemző:
- Az ügyfelek személyes adatainak kezelése (beleértve az egészségügyi információkat)
- Az egészségügyi hirdetéseket korlátozó szabályozások
- Az eredmények garantálása
- Más orvosok és egészségügyi szakemberek lejáratása
E problémák elkerülése körültekintő és tájékozott hozzáállást követel meg. Íme néhány további tanács, amiket érdemes megfogadnod:
- Győződj meg róla, hogy minden marketingkommunikációd őszinte és alátámasztható.
- Tartsd be az aktuális egészségügyi hirdetésekre vonatkozó szabályokat.
- Tartsd be az egészségügyi páciensadatok diszkrét kezelésére vonatkozó szabályokat.
- Soha ne garantálj semmilyen eredményt hirdetéseidben.
- Kerüld az olyan túlzásokat, mint „a legjobb…” vagy „a leghatékonyabb…” hacsak nem tudod bizonyítani is ezeket.