Mi az a big data? Milyen szerepe van az egészségügyben? - 1. rész

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > A big data szerepe az egészségügyben - 1.rész

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

A big data szerepe az egészségügyben - 1.rész


2022/04/07
Szatmári Szabina - Egészségügyi marketing divízió vezető

A big data az elmúlt évek egyik legfelkapottabb koncepciója az informatikában, de vajon mi köze van az egészségügyhöz, és milyen szerepet játszhat annak fejlődésében? Legújabb cikksorozatunkban ilyen kérdésekre kínálunk választ.

Mi az a big data? Milyen szerepe van az egészségügyben?

Mi az a big data?

A big data (magyarul néha „nagy adat”) általánosságban egy nagyméretű, összetett, rendezett vagy rendezetlen adathalmazt jelent, amely segítségével mély betekintést nyerhetünk egy cég teljesítményébe, illetve amely megoldásokat kínálhat többféle üzleti problémára is. A hagyományos adatkezelő módszerek és szoftverek általában nem alkalmasak ezekre a feladatokra.
Az adattudománnyal foglalkozó specialisták manapság mesterséges intelligenciával működő analitikai szoftverekkel elemzik ezeket az óriási adattömegeket, hogy különféle mintákra és trendekre világítsanak rá, amelyek aprólékos rálátást kínálnak egy cég működésére.
Az egészségügyben a big data preskriptív, prediktív és deskriptív analitikai szoláltatások alkalmazását jelenti, amelyek az egészségügyi adatok részletes elemzését teszik lehetővé. Az egészségügyben három fő célja van a big data használatának:

  • A páciensadatok felhasználása a klinikai eredmények javítása érdekében
  • A működési adatok felhasználása a munkahelyi hatékonyság fellendítése céljából
  • Az egészségügyi pénzügyi felhasználása egy praxis, kórház vagy egészségügyi szervezet jövedelmének javítása érdekében

A big data előreláthatólag gyorsabban és mélyebben terjed majd az egészségügyben, mint más iparágakban. Mindezt előrejelzések támasztják alá, amelyek szerint 2022-ben az egészségügyi big data piac értéke 34 milliárd dollárra emelkedik majd.
 



 

A big data használata

A big data lényegében bármilyen területen hasznosítható. Csak az egészségügyben számos módon és különböző célokra alkalmazzák. Íme csupán néhány példa ezekre:

 

Termékfejlesztés

Az új gyógyszerek és más egészségügyi termékek felfedezése, megtervezése és kifejlesztése mind elképesztően költséges és időigényes eljárások.
Az elmúlt évek során a big data sokkal felkapottabbá vált az egészségügyi és üzleti termékfejlesztés területén, méghozzá nem véletlenül:

  • A termékkutatással és fejlesztéssel foglalkozó szakembereknek gyakran kihívást jelent az óriási mennyiségű adatok értelmezése. A big data rendkívül hasznosnak bizonyulhat számukra, hiszen lehetővé teszi az igazán hasznos adatok kiemelését, csökkentve ezzel a fejlesztési folyamat időtartamát.
  • Az új termékek kifejlesztése rengeteg kísérletezéssel és hibával jár. A big data segítségével ki lehet kerülni a találgatást, így a termékfejlesztő csapatok jobb minőségű termékekkel állhatnak elő.
  • A valós idejű adatelemzés nagy adathalmazok alapján segít tökéletesíteni az egészségügyi szervezetek termékeit.

 

Megelőző karbantartás

A big data egészségügyi felszerelések, illetve digitális eszközök (webhelyek, alkalmazások) megelőző karbantartására is alkalmazható. Ez manapság különösen fontos szempont, hiszen az utóbbi években egyre többször hallhattunk nagyméretű adatvédelmi incidensekről és adatszivárgásokról.
Alapjában véve a big datára alapozott megelőző karbantartásnak köszönhetően az egészségügyi szervezetek költséghatékonyabban őrizhetik meg felszereléseik működőképes állapotát.

 

Pácienskezelés

A big data és az analitikai szolgáltatások a betegségek diagnosztizálását és kezelését is megkönnyítik az orvosok és kutatók számára.
A nagy mennyiségű adatok hatékony elemzésével az egészségügyi szakemberek nehezen diagnosztizálható betegségek jelenlétét is megállapíthatják. Összességében, a big data nagyban hozzájárul a páciensek kezeléshez.

 

Hatékonyabb működés

A munkaerőadatok összegyűjtésével és elemzésével a kórházak, klinikák és egyéb egészségügyi cégek illetve szervezetek sokkal hatékonyabbá tehetik működésüket.
Az adatok ismeretében gazdaságosabb munkafolyamatok alakíthatók ki, észszerűbben oszthatók el az erőforrások, és összességében hatékonyabb működés valósulhat meg.

 

Innováció

Az innováció kulcsfontosságú az egészségügyben, hiszen többek között a pácienskezelés, a gyógyszerfejlesztés és egyéb területek mozgatóeleme is egyben. A big data több ízben is hozzájárul az egészségügyi innovációkhoz:

  • A prediktív adatelemzés és a pácienskezelés összevonása
  • A szívroham és egyéb szín- és érrendszeri problémák diagnózisa és megelőzése
  • Speciális gyógyszerek és kezelések kifejlesztése összetett, ritka betegségekre

A lista persze sokkal hosszabb ennél, a big data egyik legnagyobb haszna az egészségügyben mégis az, hogy költséghatékonyabb működést biztosít az ipar számára. Ehhez hozzájárul többek között az is, hogy a big data segíthet a csalás, az adatszivárgás és egyéb biztonsági problémák elkerülésében.
Mi több, a big data és az elektronikus egészségügyi nyilvántartások kombinációja (például a szív- és érrendszeri egészség területén) óriási összegeket spórolhat meg a vizsgálatokon és a laboratóriumi teszteken.

Az egészségügyi big data célja tehát a meglévő adathalmazok elemzése és értelmezése, rávilágítás egy szervezet problémáira, illetve olyan innovatív megoldások felkutatása, amelyek csökkenthetik a működés költségeit. Ez a fajta hozzáállás és gondolkodásmód minden érintett számára előnyt jelent majd, úgymint az orvosoknak, a gyártóknak, a biztosítóknak, és természetesen a pácienseknek is.

 

Miért olyan fontos a big data az egészségügyben?

A big data tehát számos lehetőséget hordoz magában, és egyre többen fektetnek nagyobb összegeket a hatalmas adathalmazok elemzésébe is. Azonban a legtöbb kórház és egyéb egészségügyi létesítmény egyszerűen nincs felkészülve a big data kezelésére, vagy nem rendelkezik semmilyen hosszútávú adatelemzési stratégiával. De miért olyan fontos a big data az egészségügy számára?
Az adatok helytelen kezelése többször előforduló bejegyzésekhez, elveszett visszatérítésekhez, nehezebb pénzügyi teljesítményértékeléshez és más hatékonysági problémákhoz vezet. A big data ezekre kínál megoldást.
A páciensek kezelése szintén sokkal összetettebb manapság, és megfelelő adatelemzés hiányában nagyon nehéz olyan színvonalas, biztonságos ellátást biztosítani a betegek számára, ami pozitív kimenetellel zárul.
Számos egészségügyi szervezet tapasztalt már ütközéseket a klinikai és könyvelési osztály között, ami az adatok összeférhetetlenségének és pontatlanságának köszönhető.

 

Hogy miért érdemes használni a big data-t az egészségügyben, arról a cikkünk következő részében esik szó! 
 







Legfrissebb cikkek


Egészségügyi közösségi média marketing -Miért vágj bele
A közösségi média az egészségügyben, avagy az egészségügyi közösségi média marketing az egészségügyi szektor számára is kulcsfontosságúvá vált. Ma már szinte minden márka és cég tudja, hogy mennyire fontos az online jelenlét. Valójában a becslések szerint az amerikai egészségügyi szervezetek 70%-a használja a közösségi médiát, miért ne használhatná a magyar egészségügy is?
Fogászati marketing tippek a pácienskör bővítéséhez
A marketing olyan, mint az ember foga – ha elhanyagolod, akkor csak később érzed majd a fájdalmat. Épp úgy, ahogy a helytelenül végzett fogmosás szuvasodáshoz vezet, a hanyag marketing sem biztosít majd elegendő pácienst egy praxis fenntartásához. Hogyan szerezhetsz tehát több ügyfelet praxisod számára? Az alábbiakban ehhez olvashatsz néhány hasznos tanácsot.  
Egészségügyi online marketing trendek és megvalósításuk
Ami a közösségi média marketingstratégiád illeti, nehéz lehet az új közönség elérésére és maga a folyamat, hogy követőket, rendszeres látogatókat szerezz. Íme néhány egészségügyi online marketing trend, hogy gördülékenyebben vedd az akadályokat.
Hírek, szakmai cikkek az egészségügyi marketing világából

Minden, amit az egészségügyi online marketingről orvosként tudnod kell. Hírek, cikkek, érdekességek praxisod fellendítéséért. Szerezz még több pácienst, értékesítsd a magasabb árkategóriákú kezeléseidet, támogasd mindezt hatékony online marketing kommunikációval!

Közösségi média marketing orvosoknak

Az egészségügyi online marketing egyik legfontosabb területe, hiszen praxisod brandépítéséhez elengedhetetlen az aktív és biztos közösségi média jelenlét. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok marketing orvosoknak.

Gyakorlatban hasznosítható online marketing tanácsok

Nem az a kérdés, hogy orvosként szükséged van-e online marketingre, hanem az, hogy abból hogyan hozhatod ki a legtöbbet. Cikkeinkkel gyakorlatban is hasznosítható online marketing tanácsokat nyújtunk!

A páciensek véleményei, avagy reputációmenedzsment

Bizonyára te is tudod, milyen nagy mértékben befolyásolja pácienseid számát a rólad online fellelhető vélemények. Cikkeink segítségével javíthatsz reputációdon, növelheted a beléd vetett bizalmat!

Kitekintő

Érdekes cikkek, hírek a nagyvilágból és belföldről. Szakmai újdonságok, online marketing stratégia, keresőoptimalizálás, tartalommarketing, brandépítés, fizetett hirdetések, közösségi média marketing, és még sok más.